Hoe maak je van je merk een smashable brand?

Sta ons toe even een open deur in te trappen: een merk is méér dan een naam en een logo. Een sterk merk bestaat uit heel wat elementen die onlosmakelijk met het brand verbonden zijn en een grote herkenbaarheid creëren. Je kan er voor jouw bedrijf misschien enkele opsommen. Maar is jouw merk ‘smashable’ genoeg?

Eigenlijk draait brand smashability om alles waarmee je de persoonlijkheid van je merk creëert.

De term ‘smashable brand’ verwijst naar een geniale zet van (hoe kan het ook anders) één van de sterkste merken ter wereld: Coca-Cola. In 1915 al vroeg het bedrijf aan een designer om een zeer herkenbare fles te ontwerpen. Zelfs als iemand ze tegen een muur kapot sloeg, moest je de karakteristieke vorm van de scherven linken aan Coca-Cola. Et voilà, de term smashable brand was geboren!

Uiteraard heeft niet elk bedrijf zo’n specifiek product als een fles. En dienstenbedrijven hebben zelfs helemaal geen producten. Maar geen nood, want de term smashability gaat veel verder dan dat. Eigenlijk draait het om alles waarmee je de persoonlijkheid van je merk creëert: typografie, de kleur(en) die je gebruikt, kleine visuele elementen die terugkeren, je taalgebruik, jouw storytelling, de stijl van fotografie, ja, zelfs het gebruik van witruimte geeft je merk een bepaalde uitstraling en identiteit.

Je kan wellicht zelf ook enkele merken bedenken die extreem herkenbaar zijn in alles wat ze doen. Denk maar aan Apple: hun verpakkingen zijn zeker niet de goedkoopste, maar wel de meest kenmerkende, net als hun productpresentaties trouwens. Dichter bij huis heeft Mobile Vikings een heel karakteristieke stijl, waarvan de tone of voice een zeer bepalend element is. En dankzij de typerende stijl van fotografie zie je het meteen als bloemen van Bloomon komen.

Doe de smashability-test

Benieuwd geworden hoe smashable-proof jouw merk is? Laat ons even een kleine test doen. Neem al je communicatietools (visitekaartjes, briefhoofden, folders en brochures, verpakkingen, website,…) en haal het logo van je bedrijf weg. Hoe zit het met de consistentie op het vlak van typografie, kleuren, marges,…? Is er één duidelijke visuele identiteit? Zal je doelpubliek die tools nog linken aan jouw bedrijf?

Het wordt nog spannender als je nog een stap verder gaat. Wat als je maar één of twee visuele elementen meer overhoudt? Zijn die typerend genoeg om weer te geven waar je als merk voor staat?

Hulp nodig om jouw merk te versterken?

Zie je door de bos de bomen niet meer? We helpen je graag om een herkenbare merkidentiteit te creëren en door te trekken in al jouw communicatietools, van logo-ontwerp en de uitrol van de huisstijl tot de copywriting en lay-out van brochures. We kunnen voor jou ook een brandbook maken met duidelijke richtlijnen. Op die manier heb je een houvast als het gaat over je brand promise, tone of voice, gebruik van je logo, typografie, fotografie en het inzetten van sociale media.