Een professionele look and feel en lezenswaardige artikels zijn belangrijk om lezers te overtuigen je magazine door te nemen.
Zo’n periodiek tijdschrift moet je natuurlijk evenwichtig samenstellen, zodat elke lezer er zijn gading in vindt. De ideale contentmix is gebaseerd op 3 belangrijke pijlers, die elkaar in evenwicht houden:
1. Prima informatiekanaal
Een ledenblad of personeelsmagazine is een ideaal medium om je kennis en expertise te delen. Je licht toe waarmee je als organisatie bezig bent, geeft updates over nieuwe wetten of richtlijnen, zet dossiers op een rijtje waarin je de belangen van de lezers behartigt,… Dat doe je wellicht ook al digitaal, maar informatie van papier blijft beter hangen, blijkt uit studies.
2. Vol inspiratie
Aangezien heel wat mensen het in hun vrije tijd lezen, mag je tijdschrift natuurlijk niet té informatief en zakelijk zijn. De meeste lezers houden van inspirerende human interest-verhalen. Door andere (personeels)leden in de kijker te zetten, breng je jouw lezers op leuke ideeën. Je versterkt op die manier trouwens ook het communitygevoel: je lezer krijgt het gevoel deel uit te maken van de groep.
3. En natuurlijk wat entertainment
Laatste onderdeel van ‘de heilige drievuldigheid’? Da’s entertainment. Een leuke wedstrijd, een smakelijk recept, een wist-je-dat,…: het zijn luchtige rubrieken die een vleugje fun toevoegen aan je magazine. Het blad blijft daardoor langer op de salontafel liggen. Ook andere gezinsleden bladeren er dan eens door; zo leren zij je organisatie (beter) kennen.
De tijd dat zo’n leden- of personeelsblad volgepend werd door vrijwilligers en gekopieerd werd, is al even voorbij. Een professionele look and feel en lezenswaardige artikels zijn tegenwoordig zeer belangrijk om lezers te overtuigen je magazine door te nemen. Stel dus zeker een team samen dat ervaring heeft met de redactie en lay-out van artikels, en dat mee op zoek kan gaan naar een sterke mix van allerlei content.
Een ledenblad of personeelsmagazine is een investering, daar moeten we niet flauw over doen. Je kan natuurlijk op zoek gaan naar adverteerders of partners om de financiële kosten op te vangen. En op lange termijn lonen je inspanningen sowieso. Je straalt professionalisme uit en versterkt de band met je lezers, die echte ambassadeurs worden voor jouw vereniging of organisatie. Dankzij mond-aan-mond-reclame werf je weer dan weer makkelijker nieuwe (personeels)leden. Zeker het overwegen waard dus!
Wil je ook een ledenblad of personeelsmagazine maken? Bij Capone smullen we van dat soort opdrachten! We begeleiden je graag, van concept tot copywriting en lay-out. We maken bijvoorbeeld de ledenbladen voor Voka West-Vlaanderen en Hubertus Vereniging Vlaanderen en de bedrijfsmagazines van Lybover en Vandelanotte. Vragen? Neem gerust contact met ons op: shoot@capone.be.
Of je nu een logo of een complete huisstijl nodig hebt, een folder wil laten schrijven en ontwerpen of wil uitpakken met een heus magazine: bij communicatiebureau Capone uit Kortrijk ben je aan het juiste adres!
btw BE 0668.428.285
Veemarkt 1 bus 3
8500 Kortrijk
Noordstraat 55
8500 Kortrijk
Pieter - 0472 27 16 79
Joke - 0479 73 23 96