6 tips om een sterk merk te creëren

Een sterk merk staat of valt met herkenbaarheid. De basis is een goed logo dat de identiteit van je brand weerspiegelt én dat onderscheidend is. De stijl daarvan trek je door in al jouw andere communicatie: je visitekaartjes, offertes en facturen, website, bedrijfskledij,... Maar hoe kom je tot een sterke huisstijl?

A new logo should be a symbol of change, not a change of symbol.

1. Vertrek vanuit je strategie

Al te vaak wordt een nieuw logo ontworpen omdat dat leuk staat, of omdat het tijd is voor iets nieuws. Het is nochtans cruciaal om de strategie van jouw bedrijf te gebruiken als vertrekpunt. Vergeet niet: a new logo should be a symbol of change, not a change of symbol.

2. Hou je doelpubliek voor ogen

Je doelgroep overtuigen en vertrouwen scheppen, daar komt het op aan. Daarvoor moet je jouw (potentiële en bestaande) klanten natuurlijk goed kennen. Vertrek vanuit enkele ijkpersonen die representatief zijn voor je doelpubliek.

3. Maak een moodboard

Stelen met je ogen kan nooit kwaad! Doe inspiratie op in je omgeving, verzamel voorbeelden van concurrenten en collega's, kam Pinterest uit,... Zo heeft jouw communicatiebureau al een idee waar je van houdt en welke richting het zeker niét uit moet.

4. Onderschat het belang van typografie niet

Elk lettertype of font heeft zijn eigen uitstraling en zet de toon van je hele huisstijl. Net als bij vormen en kleuren roepen ook lettertypes bepaalde gevoelens op. Het ene is clean en het andere meer decoratief, het ene is krachtig en het ander iets zachter,...

5. Verdiep je in de psychologie van kleuren

85% van de consumenten zegt dat de kleur van een product de belangrijkste reden is om het te kopen. Kies de kleuren van je huisstijl dus niet zomaar! Elke kleur roept associaties op: rood bevordert de eetlust (denk maar aan McDonalds), geel staat voor energie en jeugdigheid (daar is Ikea een voorbeeld van), blauw schept vertrouwen (ken je het logo van LinkedIn?), paars staat voor creativiteit (het logo van Hallmark bijvoorbeeld),...

6. Wees consistent

Je huisstijl bestaat uit méér dan een logo. Altijd dezelfde lettertypes gebruiken, één stijl aanhouden in je fotografie, de manier waarop je jouw klanten aanspreekt: het maakt allemaal deel uit van een consistente branding die herkenbaar is en waarmee je je klanten overtuigt. Leg je huisstijlregels vast in een document en zorg dat iedereen in je bedrijf ze kent.

Is jouw bedrijf toe aan een rebranding? Of start je een zaak en heb je een logo en huisstijl nodig? Stuur ons gerust een mailtje: shoot@capone.be