Waarom elk bedrijf een bedrijfsmagazine nodig heeft

De meeste steden, organisaties en grote bedrijven geven een eigen magazine uit. Maar er zijn weinig kmo's die een bedrijfsmagazine (laten) maken. Nochtans is het de ideale manier om klanten te informeren en te binden, versterkt het je bedrijfsimago en is het effectiever dan een reclamecampagne.

Uit onderzoek blijkt dat een bedrijfsblad gemiddeld 25 minuten wordt bekeken.

1. Je creëert een sterk merk

Een bedrijfsmagazine is ideaal om aan storytelling te doen. Het gaat niet alleen over jouw producten of diensten: je biedt lezers een blik behind the scenes van je bedrijf. Medewerkers komen aan het woord, je zet klanten in de kijker,… Daardoor krijgen lezers het gevoel dat ze jouw bedrijf echt leren kennen en creëer je een sterk(er) merk.

2. Informatie, inspiratie en entertainment

Je merkt het: in tegenstelling tot een bedrijfsfolder is een customer magazine méér dan een verkoopsinstrument. Het bevat een perfecte mix van informatie, inspiratie en entertainment. Authenticiteit is key: zo win je het vertrouwen van de lezer en verhoog je zijn/haar loyauteit.

3. Duurzamer dan een reclamecampagne

Uit onderzoek blijkt dat een bedrijfsblad gemiddeld 25 minuten wordt bekeken. Voor een televisiespot is dat 30 seconden, voor een billboard slechts 8 seconden. Bovendien is een papieren magazine tastbaar, waardoor de inhoud langer blijft hangen.

4. Hulpmiddel in employer branding

Nieuwe medewerkers vinden en de bestaande binden, dat is tegenwoordig een hele uitdaging. Je bedrijf profileren op de arbeidsmarkt – employer branding – is cruciaal. Een eigen magazine is goed voor je naamsbekendheid. Door te tonen hoe het eraan toegaat, helpt het je om nieuwe medewerkers te vinden.

5. Ideale differentiatie

Je toont op een creatieve manier waarmee je bedrijf bezig is, aan welke waarden je veel belang hecht, hoe je meerwaarde creëert voor je klanten,… En zoals bij alle 'owned media’ heb je de content zelf in handen. Met andere woorden: een eigen bedrijfsblad is de ideale manier om je te onderscheiden van de concurrentie.

Een geslaagd bedrijfsmagazine is dat van Claerhout Aluminium uit Harelbeke. We maakten er ook een voor ons communicatiebureau Capone. Wil je nog meer weten over de pluspunten van bedrijfsmagazines, wil je andere mooie voorbeelden bekijken of wil je onze manier van werken ontdekken? Maak snel een afspraak via shoot@capone.be.
PS: Néé, een bedrijfsblad laten maken is heus geen onbegonnen werk. Wij helpen je een naam te bedenken, beslissen samen over de inhoud en rubrieken en leggen de stijl van de fotografie vast. We schrijven alle teksten en gieten die in een lay-out in lijn met je corporate identity. Ook de drukwerkbegeleiding nemen we voor onze rekening. Je hebt maar één aanspreekpunt nodig: wij!