Owned, paid en earned media: de basics

De goudkleurige designkraan van onze klant Aqualex kreeg een plekje in het interieurmagazine vtwonen! De kraan is deze maand te spotten in de openingsrubriek, waar een pak mooie spullen getoond worden. Fantastisch nieuws, want het tijdschrift heeft in Vlaanderen een oplage van meer dan 25.000 exemplaren. Maar waarom is zo’n redactionele vermelding - earned media dus - eigenlijk zo waardevol?

Het is cruciaal om te investeren in een goede communicatie- en marketingmix.

Wel, dat is heel simpel: mond-tot-mondreclame is al eeuwen de sterkste vorm van reclame. Als je op zoek gaat naar een nieuw merk shampoo, kies je dan de shampoo die je voorbij zag komen in een televisiespot, of het merk dat jouw beste vriendin je enthousiast aanraadde? Juist ja.

Dat geldt dus ook voor redactionele aandacht in een magazine. Die 'word of mouth' kan je beschouwen als een aanbeveling – niet van een vriend, maar van een onafhankelijke redactie. De meeste lezers vinden die daarom een pak geloofwaardiger en authentieker dan een advertentie.

De elementen van een goede marketingmix

Elk merk wil natuurlijk redactionele aandacht. Redacties van kranten, magazines en blogs zijn daar (terecht!) zeer voorzichtig mee, omdat de lijn tussen publiciteit en redactionele artikels soms dun is. Bovendien kunnen ze maar een beperkt aantal artikels plaatsen, waardoor ze wel moéten selecteren. Daarom is het cruciaal om als bedrijf te investeren in een goede communicatie- en marketingmix. Die bestaat uit 3 elementen:

  • Owned media: alle communicatiekanalen die jij zelf beheert: je eigen website, brochures, e-mailnieuwsbrieven, magazine, POS-materiaal, Facebookpagina,… Via die kanalen deel je de informatie met je doelpubliek die jij wil. Jij behoudt altijd alle controle.
  • Paid media: mediaruimte waarvoor je betaalt: advertenties in magazines, televiespots, banners op websites, gesponsorde links,… Die betaalde vorm van marketing is nog steeds een goede manier om veel mensen te bereiken, op een regelmatige basis.
  • Earned media: wat anderen over jouw merk en jouw producten zeggen. Denk maar aan bloggers, consumenten, journalisten,… die op een website, op Facebook of in een krant iets over je merk schrijven. Je kan die aandacht (in kranten en magazines ‘redactionele vermelding’) voor een deel zelf sturen, maar niet controleren.

Doe het stap voor stap

Als je weet dat 63% van de lezers via tijdschriften in contact komt met nieuwe producten, is de vermelding van Aqualex in vtwonen magazine mooi meegenomen. Weet wel dat het bedrijf eerst investeerde in owned en paid media. Via een actieve pr-strategie werken we er nu samen aan om ook aandacht te generen via earned media. Mission accomplished, in het geval van vtwonen!

Hulp nodig bij jouw communicatiestrategie? Mail naar shoot@capone.be